loading...
پیوستن به تارنمای سرزمین اهورایی
arad بازدید : 10 1391/09/20 نظرات (0)
شهريار جان، معرفی گروه شما به صورت يک آهنگ با دکلمه است، چرا؟

آخه ما فکر کرديم چه جوری گروه خودمون، يعنی " خاک " رو معرفی کنيم، به اين نتيجه رسيديم که يه آهنگ متن بسازيم و روی اون خودمون رو معرفی کنيم...ادامه

 

 

شهريار

 


آهنگ "سبزی فروش" از شما توی مسابقه گروه های زير زمينی Tehran Avenue که دراينترنت برگزار شد، شرکت کرده بود که من خيلی ازش خوشم اومد. ميشه يک مقدار درباره اين آهنگ برامون بگی ؟

اين آهنگ دقيقا از گذشته خود من ميگه. من در دبيرستان دکتر فاطمی در تهران نو درس می خوندم. ما جوون بوديم و بعضی وقتها از مدرسه در می رفتيم! يک بار که از مدرسه در رفتيم، مدير مدرسه اومد بيرون دنبالمون.

 

 

ما هم پشت يک ماشين قايم شديم. همون لحظه مدير مدرسه بلندگوی يک سبزی فروش که با سه چرخه از اونجا می گذشت رو گرفت و داد زن که من شما رو ديدم و از پشت ماشين بياييد بيرون ...

بعد از ۱۷ سال زندگی کردن در آلمان ياد گذشته های خودم افتادم که چه خاطره های شيرينی داشتم و چقدر زمان سريع گذشت. بنابراين تصميم گرفتم اين رو بيان کنم که بايد از لحظه ها لذت ببريد. وقتی آدم يک مقداری پيرتر ميشه تازه می فهمه که زمان چقدر زود گذشته ... به اين صورت آهنگ "سبزی فروش" رو ساختم.

 

 

يک نکته جالب برات بگم . تو سايتتون ديدم يک آهنگ دارين به اسم "خوشگل" ، که "افشين" هم اون رو در آلبوم "آس و پاس" خونده ... من اصلأ نمی دونستم که تو اين آهنگ رو ساختی ؟ خيلی کف کردم، البته نه از کزاز بلکه از خو.شحالی!

اتفاقأ اسم من روی جلد آلبوم افشين هست. اما در اصل اين اجازه رو از من نگرفته بود که بخواد همين آهنگ رو بخونه. بايد حتما در اين رابطه با هم صحبت کنيم. حقيقتش من هم وقت نکردم که با افشين تماس بگيرم و اين مسئله رو حل کنم.

اين آهنگ رو کی ساختی ؟

اين آهنگ در سال ۱۹۹۹ توی بازار اومد و پخش شد و به عبارتی افشين هم دسترسی به اين آلبوم داشت.

 

 

يادمه يک شب ساعت ۱۱ تماس گرفت و گفت که يک آلبوم جديد دارم می زنم و آهنگ شاد احتياج دارم و قرار شد که آهنگ رو به طور کلی تغيير بده. من هم بهش گفتم اگر اين کار کمکت می کنه مسئله ای نيست ...

البته اين آهنگ "خوشگل" رو نه تنها افشين می شناسه، بلکه خيلی از خواننده های ايرانی ديگر هم می شناسند مثل "ابی" ، "معين" و "شهرام شب پره". چون ما مدتی تو آلمان پيش گروه کنسرتهای ايرانی بوديم ، اين آهنگ رو تو همه کنسرتها می زدیي و می خونديم.

 

 

از آلبوم هاتون برامون بگو

آلبوم اول ما "عاشقم باش" هست که هم اسم يکی از آهنگهای توی خود آلبوم است. اسم آلبوم دوم "بن بست انديشه" خواهد بود که در آينده بيرون می ياد.

شهريار، آهنگ های گروه رو هم خودت می سازی؟

تمام آهنگ ها رو خودم ساختم در آلبوم "عاشقم باش" به جز آهنگ " ای تو" که در حقيت همان "Hey You" از گروه "Pink Floyd" هستش و آهنگ "از خاک" (معرفی گروه) که با افشين و بچه ها ساخته شده.

شهریارسبک خوندن مخصوصی داری.که می شه گفت سبک مخصوصه "خاکه"؟

من خيلی به آهنگ های ايرانی گوش دادم. اکثر گروه ها سعی می کنند در هنگام خوندن، صداشون رو يک مقدار غمناک کنن و يا Tune اون رو بالا و پايين ببرن. اين سبک زياد به دل من نمی چسبه! پس تصميم گرفتم يک سبک جديدی رو شروع کنم که اول از همه به دل خودم بشينه.

در اين سبک من سعی می کنم يک داستان رو مستقيم بخونم و در نهايت وقتی شنونده به موسيقی من گوش بده، احساس کنه که دارم باهاش حرف می زنم که بيشتر بتونه به شعر گوش بده نه به سبک خوندن من! به نظر من در نهايت اين صدا هست که بايد اين آرايش رو به شعر بده ...

 

 

بعضی جاهای آهنگ های شما که آهسته تر ميشه و می خواهين عميق تر حرف بزنين، آدم با کلمات غير Rock برخورد می کنه. مثل "دريای چشات" يا "ديده پر از اشک" ... فکر نمی کنی اين کلمات برای سبک Rock امروزی مناسب نيست و ديگه کهنه شده؟

آخه وقتی من به چشمای پسرکوچيکم نگاه می کنم واقعأ يک دريا معنی می بينم و اين اسصطلاحات رو برای پر کردن شعر استفاده نمی کنم بلکه واقعأ تجربه شون می کنم . حالا اگه اصطلاحات قدیمی بنظر بياد ديگه ، همينه که هست. به نظر من سمبل هايی که ما در زبان فارسی داريم در خيلی از زبان های ديگر مثل انگليسی و آلمانی نداريم و بايد خوشحال باشيم که بتونيم با يک عبارت يک داستان تعريف کنيم. البته در آلبوم جديد سعی کرديم از شعرهای سبک تری استفاده کنيم تا افرادی که مثلاً در اروپا بزرگ شدند سريع بتونند مفهوم شعر رو بفهمند.

 

 


هميشه اين حرف بوده که ايرانی های خارج از کشور زياد فعال نبودند و همش رفتن پی موسيقيه پاپ. چرا ما الان گروه های Rock زياد نداريم. نظر تو در اين باره چيه ؟

مسئله اصلی اين هست که ما همبستگی نداريم. من افراد زيادی رو می شناسم که در گروه های خارجی گيتار، Bass، پرکاشن و کيبورد، محشر می زنند. اما متاسفانه صنعت موسيقی خارج از کشور، در لس آنجلس هدايت ميشه و اونها هم نوعی موسيقی رو می خوان به مردم ارائه بدن که بتونن باهاش پول در بيارن.

فکر نمی کنی به خاطر وجود اينترنت، امکان بيشتری باشه که از همديگه با خبر بشيم ؟

از اين موضوع خيلی خوشحال هستم. سايت های زيادی هستند که باعث می شوند ما حداقل همديگر رو بشناسيم. بدونيم که به غير از "خاک" ، "اوهام" ، "نبض" ، "خاکستر" و خيلی از گروه های Rock ديگه ای هم هستند. ما بايد همديگر رو هم حمايت کنيم. بايد به هم کمک کنيم که در مقابل اين صنعت موسيقی که از لس آنجلس مياد ، بتونيم موسيقی Rock به مردم ارائه بديم.

 

 

فکر می کنی آلبوم بعدی شما کی وارد بازار يا بهتر بگم اينترنت ميشه ؟

اگر مسئله مادی ما حل بشه، شايد بتونيم تا شش ماه ديگه آلبوم بعدی رو به مردم ارائه بديم.

چطوری پول برای اين کار جمع می کنين ؟

يکی کمک شرکت های ديگه هست و ديگری فروختن امتياز پخش آهنگ هامون. مثلأ آهنگ سبزی فروشمون رو فروختیم به یک شرکت خارجی که world music تولید می کنه و قراره با یکی از آهنگهای "اندی" جزو یک مجموعه متنوع از کشورهای مختلف ، وارد بازار بشه. اين خودش يک کمی به آلبوم آينده مون کمک می کنه.

راستی خودت اصلاً آهنگ های پاپ ايرانی گوش ميدی ؟

خيلی رک بگم ، نه!

گفتگوی ما تموم شد و شهريار گفت وقتی که از راديو مصاحبه رو پخش می کنيم با آهنگ
" ای تو" که همون ترانه "hey you" ا زگروه "pink Floyd" هست تمومش کنیم.
پس اينجا هم با شعر اين آهنگ شما رو به مقصد و مقاله رو به آخر، می رسونيم!
***

اين هم متن آهنگ "ای تو" از گروه "خاک" و از آلبوم "عاشقم باش" ...

ای تو با . . .چهره غمگین. . . از شــکـسـت يک عـــشق . . . مـرا درک کن.
ای توبا . . . در ســاکت اين شـــب . . . با يادی از اين شـــعـر . . مــرا ياد کن.
ای تو . . پـــــــــرواز کـن بر دشـــــــت که لانه ای هست آنجا . . . و من در انتظار.

ای تو . . . مرا نفس تنگ است و ديده پر از اشک . . . از من ياد کن.
ای تو . . . بگذر ز هر بندی . . . که راه مرا از تو جدا کرد.
ای تو . . . صد شعر از يک حرفی . . . نگاه کن که می گريد . . . اين چشم از برای تو.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 818
  • بازدید کلی : 8,078
  • کاربران برتر

    Arad

    رتبه: 1